Nintendo Entertainment System

Nintendo Entertainment System to 8-bitowa konsola gier wideo firmy Nintendo znana pierwotnie na rynku japońskim jako Famicom (Nintendo Family Computer, po raz pierwszy zaprezentowany 15 lipca 1983).

 

Japonia

Konsolę zaprojektował Masayuki Uemura. Pierwsze egzemplarze Famicomu miały sporo błędów w oprogramowaniu. Błędy te zostały z czasem poprawione.

W 1993 dokonano modyfikacjii w budowie Famicomu i wydano tę konsolę ponownie. Głównym celem zmian było zastosowanie wyjścia sygnału AV, które od początku lat dziewięćdziesiątych zaczęło być stosowane w japońskich odbiornikach telewizyjnych. Zmieniono również wygląd konsoli a także umożliwiono odłączalne kontrolerów, które w pierwotnej wersjii były zamocowane na stałe. Od zastosowanego wyjścia sygnału nowy model jest nazywany AV Famicom.

Konsola zyskała znaczną popularność w Japonii co skłoniło Nintendo do jej dystrybucji na rynku amerykańskim i europejskim, gdzie znana jest jako Nintendo Entertainment System. Na potrzeby tych rynków zmieniono znacznie wygląd konsoli.

 

Ameryka i Europa

Po sukcesie na rynku japońskim konsoli Famicom firma Nintendo zdecydowała się wprowadzić produkt na rynek w Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Zmianie uległa nazwa oraz obudowa konsoli i system wkładania kartridży (zwiększono ilość pinów kartridża do 72). Pierwszy raz poza Japonią zaprezentowana została w grudniu 1985 roku na targach Consumer Electronics Show w USA.

 

Popularność

W sumie w Japonii sprzedano ok. 15 mln konsol, oraz wydano ok. 1200 gier, które sprzedano łącznie w ilości ok. 150 mln egzemplarzy. Wśród najbardziej znanych tytułów, które ukazały się na Famicom/NES znalazły się Mario Bros oraz Super Mario Bros. Sukces konsoli sprawił, że na świecie powstało wiele jej klonów. W Polsce a także w Europie dużą popularność zdobył klon Famicoma - Pegasus, głównie dzięki swej dostępności na rynkach i targowiskach.

W 1993 pojawiła się odnowiona wersja konsoli o mniejszej obudowie a także niższej cenie, co miało być czynnikiem przyciągającym klientów. Miała być całkowicie zgodna z poprzednią wersją ale niestety nie działał na niej moduł Game Genie skonstruowany przez firmę Codemasters i sprzedawany przez Galoob Toys, który umożliwiał stosowanie w grach kodów i rozpoczynanie gry w dowolnym momencie.

Ostatnią grą na NES'a była "Wario's Woods" wydana w 1994. W 1995 firma oficjalnie wycofała konsolę ze sprzedaży. Szacuje się że na całym świecie sprzedano ok.62 mln. konsol i ponad 500 mln. gier.

Dane Techniczne:

Procesor: 8-bitowy procesor typu 6502 - 1.79 MHz NTSC, 1.66 MHz PAL

Procesor graficzny (GPU): 5.37 Mhz

Pamięć: 2kB RAM, 2kB video RAM + dodatkowa na kartridżu

Grafika: Rozdzielczość 256X224 NTSC, 256x240 PAL, max. 64 sprite'y o rozmiarze 8x8 lub 8x16 pikseli 64 kolory, 25 wyświetlanych równocześnie, 4 na sprite

Dźwięk: 5-kanałowy dźwięk mono (1 kanał szumów, 1 PCM i 3 dźwiękowe)

Nośnik danych: kartridż 60 pinów (Japonia), 72 piny (USA i Europa)

Pojemność nośnika: od 8 kB (Galaxian) do 1 MB (Dragon Warrior 4, Metal Slader Glory). Niektóre nielicencjonowane gry zajmowały więcej (nawet do 4MB).

Kontrolery: 2 joypady przymocowane na stałe, w jednym zamiast przycisków START i SELECT znajduje się mikrofon. W nowej wersji konsoli AV Famicom joypady są odłączane i nie posiadają mikrofonu

Light Gun - pistolet świetlny

Klawiatura - 72 klawisze w układzie QWERTY

Family Trainer, Family Fun And Fitness, Power Pad - winylowa mata o rozmiarach 1x1 m, z 12 czułymi na dotyk obszarami, myszka

Wejścia: Famicom Expansion Port - DB 15 pinów tzw. męskie

2 gniazda kontrolerów - 7 pinów (Tylko w nowej wersji konsoli AV Famicom)

Wyjście sygnału: RF, w nowej wersji konsoli jest AV

Inne: Famicom Disk System (FDS) - to czytnik dysków tzw. Disk Cards, które były tańsze w produkcjii i w momencie premiery mieściły więcej danych niż kartridże - 128 kB, po 64 kB na stronie